Page 1
Financial Times (London, England) Saturday, October 30, 2004

Return of the pamphleteer: The worldwide web has revived the fortunes
of instant political publishing - much of it partisan - which an eager US
public has lapped up during the election campaign. Will Britons follow
suit?

Financial Times Weekend Mazagine, Books Essay; Pg. 26
Saturday, October 30, 2004

By JOHN SUTHERLAND

Whatever the result of Tuesday's poll, Michael Moore's Fahrenheit 9/11 looks like being the most memorable
intervention in the great debate stimulated by the 2004 US presidential election. Moore's achievement (in
spite of the Palme d'Or glistening on his mantelpiece) is not to be credited to his filmmaking genius. Nor - in
spite of the movie's Dollars 216m in box office receipts - to his talents as a mogul. Certainly not to his star
appeal.

Rather, the film's unprecedented impact testifies to the existence of technologies now at the disposal of movie
propagandists. Fahrenheit 9/11 is a product of the cheap hand-held camcorder, desktop processing, the
promotional buzz of the internet and an unusually high level of political excitement as the presidential "high
noon" approaches.

Moore's film is a celluloid pamphlet. The technological innovations that made Fahren-heit 9/11 possible have
also transformed the book world and revived the moribund printed political pamphlet. It is in hard covers,
and it is hundreds of pages long, but it is recognisably the kind of thing that landed Daniel Defoe in the
stocks.

Traditionally, books have taken so long to get to market that the political circus has left town before they
arrive. They could only reflect on something that had happened. No longer. Broadband systems mean they
can now be delivered instantaneously to vast constituencies, freeing up the makers of books and films to
intervene directly in election campaigns. This year they have done just this.

A sense of revived political relevance has energised US political presses and seen the rise of "targeted
imprints". There is money to be made, and undecided voters to be wooed.

At the end of the opening week of October, as the Bush-Kerry debates dominated prime-time TV,
Amazon.com's bestseller list featured in its number one spot The Daily Show with Jon Stewart Presents
America (The Book): A Citizen's Guide to Democracy Inaction. To the knowing TV watcher, this lumbering
title points to Stewart's "Faux News" late-night turn on Comedy Central. It is a genre that has evolved on the
internet - notably by the brilliant Andy Borowitz, author of The Borowitz Report: Give us Thirty Minutes and
We'll Waste it. "Faux News" draws its energy from two sources: widespread disgust with the failure of
legitimate sources (The New York Times, USA Today, and CBS/Dan Rather scandals); and widespread
disgust at the lies - as they are perceived - spun by the administration on issues such as weapons of mass



Page 2
Financial Times (London, England) Saturday, October 30, 2004

destruction.

The Daily Show blasts at many targets but it is, essentially, a Bush-basher. It helps the Democrats. Generally
speaking, Bush- bashing employs satire and comedy (as in Moore's Dude: Where's my Country? and Al
Franken's Rush Limbaugh is a Big Fat Idiot). The liberal-bashers prefer bare-fisted polemic. This is the
flavour of the number two title on Amazon's early October list, Richard Miniter's Shadow War: The Untold
Story of How Bush is Winning the War on Terror - "untold", that is, by the liberal mainstream media.

Miniter's bestseller is published by Regnery, which also has its imprint on the fourth title in the Amazon
bestseller list, How to Talk to a Liberal (If You Must): The World According to Ann Coulter. Coulter, "the
sound-bite babe of the hard right" is a Washington attorney who honed her image spitting bile against "lying
liberals" on Rivera Live, the CNBC talk show. The image was enhanced by film-star looks that have made her
"action figure" doll popular among Republicans, along with those of George Bush in aviator gear and Arnold
Schwarzenegger flexing his biceps. Coulter, in addition to her TV appearances, has a syndicated column and a
busy website.

At number seven on the Amazon list was Bill Gertz's Treachery: How America's Friends and Foes are Secretly
Arming our Enemies. This, like Coulter's book, is a product of Crown Forum, a targeted imprint under the
umbrella of Random House. Like Miniter and Coulter, Gertz addresses the GOP core. These books are
designed to prod the faithful off the couch and into the polling booth. The thrust of The Daily Show and its
co-ideological satirical spoofs is different. It casts the Bush administration as ridiculous. Only fools (the kind
of big fat idiots who read Gertz, Miniter and Coulter) would vote for them. Stay on the couch.

What these Amazon topsellers have in common is a strike-while-the- iron-is-hot topicality. On November 3,
they will all be as dead as mutton. For reasons that I will get to later, they did not feature as strongly in the
The New York Times and Publishers Weekly lists, which are compiled from traditional bookstore outlets.
They are, essentially, web bestsellers.

Successful as these titles are, their sales are dwarfed by the success of Unfit for Command, a book that ranks
alongside Moore's film in its impact on the electorate and which, like Fahrenheit 9/11, ingeniously exploited
new synergies and modes of delivery. Unfit for Command evidently began as the brainchild of John O'Neill,
whose credentials as a political dirty-trickster go back to Watergate. O'Neill recruited as co-author a
rightwing scholar, Jerome Corsi (PhD, Harvard), and got the project off the ground with vast amounts of
money (oil, Texas). Connections with the Bush campaign were easily identified. These partisan skills and
dollars were put at the service of a corps of "Swiftboat" veterans - of whom O'Neill is one - still seething at
Kerry going over to the enemy (the Peace Movement) in 1968. The book was cooked up in short order and a
website was set up, www.swiftvets.com. At the exact moment of the Democratic convention (timing is
everything in pamphleteering), as Kerry adopted a "reporting for service" stance, a barrage of TV
advertisements aired, in which Swiftvets denounced their former comrade. Viewers were directed to the
website. On the website, visitors were redirected to Unfit for Command, also published by Regnery.

If one looks at the synergistic line here, an interested viewer could have watched the TV coverage of Kerry's
speech at the Boston convention, hit the remote a little while later and seen the TV advertisement on Fox,
walked across the room and clicked on to the Swiftvet website, and, a couple of clicks later, ordered the book
from Amazon. A huge number of Americans evidently did just this. A week before publication Unfit for
Command was already number one on Amazon's bestseller list, a position it held for three weeks, before



Page 3
Financial Times (London, England) Saturday, October 30, 2004

sinking into the oblivion that awaits all pamphlets. During its short heyday, it did immense damage to Kerry's
cause.

Unfit for Command was not, over this period, prominently on sale in US bookstores. This led to suspicions
that the big chains were boycotting it. Borders plaintively explained that its supply systems simply could not
handle the unanticipated avalanche of demand.

The power of television-web synergy to create instant book demand was vividly demonstrated by Dick
Cheney's gaffe in the vice- presidential debate. Defending himself against John Edwards' charge of cronyism,
Cheney instructed viewers to go to www.factcheck.com to verify his innocence. It should have been
www.factcheck.org. The wrongly suffixed site was, unhappily for Cheney, a springboard to the web lair of
billionaire George Soros. The site received 100,000 hits during and just after the debate. Soros is inveterately
hostile to the Bush-Cheney "destruction” of the economy. His site prominently advertises his book, The
Bubble of American Supremacy: The Costs of George Bush's War in Iraq. Soros's self-financed tract had, until
Cheney's blunder, been largely unnoticed. Two days after the debate, it was in Amazon's top 100 bestsellers.
Many thousands more were sold direct via the website.

As any political journalist knows, books on current affairs can be dashed off in days. It is getting the volumes
edited, manufactured, distributed, advertised, reviewed and sold that takes time - time during which political
comment goes stale. The affairs are no longer current. Those frustrating intervals can now be compressed so
that books can appear with the rapidity of the 18th-century broadsheets, which were run up overnight on a
hand press and peddled the next morning in London's streets.

This new facility has vitalised political publishing in America. The leader in this sector is Regnery Publishing,
dedicated - as their web-blurb proclaims - to "the traditional American values of free enterprise, limited
government, and individual liberty". Founded in 1947, Regnery - under its parent, Eagle Publishing -
operated as a kind of factional vanity press, until a couple of years ago. Since 2002 (when the Republican
election machine cranked into action) Regnery has had 12 titles in the national bestseller lists. They include
David Horowitz's Unholy Alliance (the "political left" sees America as "The Great Satan"); Steven Hayward's
The Real Jimmy Carter ("Finally," as Regnery puts it, "an honest historian - Steven F. Hayward demolishes
the myth of 'Saint' Jimmy"); and Madame Hillary, by R. Emmett Tyrrell Jr. with Mark Davis (another
demolition job).

Ann Coulter used to be a Regnery author. She has defected to Crown Forum, Random House's rightwing
targeted imprint where (with titles such as Treason) she shares top billing with Bill Gertz (Treachery). Crown
Forum's other lead titles in the last three months of the 2004 election campaign include Intellectual Morons
by Daniel J. Flynn, Weapons of Mass Distortion, by L. Brent Bozell; and The French Betrayal of America, by
Kenneth Timmerman. Traitors here, traitors there, traitors, traitors everywhere.

Unlike Regnery or Encounter Books (publishers of the widely circulated The Anti-Chomsky Reader), who nail
their colours to one mast, Random House cannily covers its bets. Under its main imprint it publishes, for
example, David Corn's bestselling The Lies of George W. Bush. For Random House authors such as Gertz,
Coulter, and Bozell, corralled in their Crown Forum enclave, the "traitors" imperilling America include their
own paymasters.

Random House's opportunism (some would say cynicism) seems to have worked better than the



Page 4
Financial Times (London, England) Saturday, October 30, 2004

ecumenicism of Harper-Collins's newly devised imprint, Regan Books (a label that, to the suspicious ear,
sounds like "Regnery" crossed with "Reagan"). Regan's policy, as declared by its e-newsletter Left, Right and
Center, is to publish "the best books in political commentary, from every conceivable angle". One doubts this
all-things-to-all-voters strategy will work, although they have had considerable success with Tommy Franks'
American Soldier.

Whatever one's political sentiments, it is a sign of health that pamphleteering, 2004-style, has been revived.
Violent argument is the essence of vital democracy. Can it be imported to Britain, in 2005? The shorter
British campaigning period complicates things. But, with the likelihood of Blair calling an election early next
summer, the wide-awake publisher should be pitching such likely bestsellers as: Terminal Decay: Blair's
Jihad against Morality, by Melanie Phillips; Bloody Liars, by Boris Johnson; The Iraqi War was a Just War,
not Just War, by David Aaronovitch; Michael Howard is a Fork-tongued Git, by Jo Brand. We'll see.

THE DAILY SHOW WITH JON STEWART PRESENTS AMERICA (THE BOOK)
by Jon Stewart et al
Warner Pounds 21.71, 240 pages

THE BOROWITZ REPORT: Give us Thirty Minutes and We'll Waste it
by Andy Borowitz
Simon & Schuster Dollars 9.95, 128 pages

SHADOW WAR
by Richard Miniter
Regnery Dollars 27.95, 256 pages

UNFIT FOR COMMAND
by John E. O'Neill and Jerome R. Corsi
Regnery Dollars 27.95, 256 pages

Copyright 2004 The Financial Times Limited

Financial Times (London, England)



